Materiál

Datový model

Materiál

Veškerý materiál v TracePRO je veden jako Materiál ve výrobě, a to ikdyž už byl plně spotřebován. Na hlavní stránce, pod odkazem Materiál je rozcestník pro materiál. Tam najdete odkaz Materiál ve výrobě, pod kterým lze hledat materiál ve výrobě. Kdykoliv se v TracePRO použije nějaký materiál, systém jej nejprve hledá v materiálu ve výrobě, a pokud jej nenalezne, tak jej založí. Materiál je identifikován pomocí ID položky a šarže. U materiálu dále existuje pole počáteční množství, a (aktuální) množství. TracePRO s materiálem dál pracuje, ikdyž je počáteční množství nebo aktuální množství nulové. To znamená, že množství může jít i do záporných hodnot. V systému nemohou existovat dvě položky materiálu ve výrobě, které mají stejné ID i šarži.

Materiál ve výrobě může být „vypůjčen“ na konkrétní pracoviště. Potom TracePRO dokáže při každém zaznamenání operace na pracovišti automaticky přidat k operaci i materiál z toho pracoviště. Jakmile materiál na pracovišti skončí (dokončí se práce na té konkrétní operaci), je materiál vrácen, a záznam o materiálu na pracovišti se uloží do historie. Materiál, který je aktuálně na pracovištích lze zobrazit pomocí odkazu Pracoviště s materiálem z rozcestníku materiálu.

U každé operace, jak už bylo zmíněno, může být seznam materiálu, což je vlastně seznam odkazů do materiálu ve výrob ě.

Materiál se k operaci dostane buď automaticky z materiálu na pracovišti, nebo to lze provést explicitně tak, že řekneme, který materiál ve výrobě se má k operaci přidat.

Kusovník pracoviště

Kromě toho, že k pracovišti může být přiřazena sada materiálu, je také možné nastavit pro pracoviště kusovník. Je to vlastně sada materiálu, který je na aktuální operaci na pracovišti použit. Tento kusovník pak lze zobrazit uživateli, a lze např. vyžadovat, aby byly při práci načítány šarže materiálu.

Příklady

Materiál na pracovišti

Zde si detailně popíšeme, jak probíhá práce s materiálem na pracovišti. Předpokládejme, že máme materiál s ID 211001 a šarží A16001, počátečním i aktuálním množstvím 5000.

  • Přesun na pracoviště: Při přesunu na pracoviště se množství materiálu ve výrobě sníží o přesouvané množství, a vznikne nový záznam materiálu na pracovišti. Zároveň se definuje, jaké množství materiálu se spotřebuje na každé operaci. Pro tento příklad uvažujme, že se přesune všechen materiál (5000), a spotřeba na operaci bude 4. Po přesunu na pracoviště bude tedy množství materiálu ve výrobě 0.

  • Spotřeba na výrobu: Při každé provedené operaci na pracovišti je množství materiálu na pracovišti sníženo (v našem případě o 4), a k operaci se přidá záznam o použitém materiálu v příslušném množství. Takže v našem případě, po provedení 100 operací bude na pracovišti počáteční množství stále 5000, ale aktuální množství bude 4600.

  • Ukončení práce na pracovišti: Jakmile je práce ukončena (nebo materiál nahrazen jiným materiálem), je zbytek materiálu „vrácen“ do materiálu ve výrobě, a to tak, že aktuální množství u materiálu na pracovišti se přičte k aktuálnímu množství materiálu ve výrob ě. V tomto případě nám na pracovišti zbylo množství 4600, které se přičte k množství 0 materiálu ve výrobě.

Poznámky:

  • Automatické připisování materiálu k provedeným operacím je volitelná možnost a probíhá automaticky jen na některých terminálech. Typicky bude probíhat např. na terminálech pro odvádění zakládání materiálu, ale nebude probíhat např. na laserování nebo AOI.

  • Pokud se v rámci práce na pracovišti odvádí více operací najednou, materiál se zpravidla přidává jen k poslední operaci, ne ke všem.

  • TracePRO při záznamu provedené operace operaci zaznamená jak k multipanelu jako celku, tak k jednotlivým konečným výrobkům, multipanelům ale v množství 0. Takto bude možné zjistit, že materiál byl na multipanel použit, ale konkrétní množství bude opravdu jen u konečných výrobků, kde to dává smysl.

  • Na přesun materiálu na pracoviště se lze dívat jako na vypůjčení materiálu. Po „ukončení“ materiálu na pracovišti se zbytek vrátí zpět do materiálu ve výrobě.

  • Na pracovišti ive výrobě lze jít s materiálem do mínusu. Taková situace může nastat při chybném zadání vstupních dat (počátečního množství, množství spotřebovaného na operaci). Případně ji můžeme mít úmyslně. Pokud počítáme použití přípravků (šablon, stěrek, …), můžeme mít počáteční množství 0, každé odvedení operace započítat jednou. Aktuální množství půjde do mínusu, ale jeho absolutní hodnota bude říkat, kolikrát byl přípravek použit.

Materiál bez pracoviště

Pro některá pracoviště je přirozenější jiný způsob záznamu operací. Způsob práce s materiálem popsaný v předchozí kapitole odpovídá tomu, že na pracovišti se provede počáteční nastavení (načtení aktuálně přítomného materiálu), toto nastavení se uloží jako materiál na pracovišti, a při každém provedení operace se všechen tento materiál zkopíruje k operaci. Jiná situace nastává, pokud má pracoviště nějaký vlastní systém organizace materiálu, a s každou provedenou operací poskytne seznam (např. osazovací stroje Yamaha, nebo pracoviště pro opravy). V takovém případě není rozumné nastavovat materiál na pracoviště (protože by se nastavoval pro každou provedenou operaci znovu), ale je lepší přímo k operaci připojit seznam materiálu.

Běžný režim práce

Hlavním cílem sledování materiálu v TracePRO je být schopen odpovědět na otázku: Na kterých výrobcích / výrobní objednávkách se vyskytuje konkrétní materiál s konkrétní šarží? Proto TracePRO není striktní při práci s množstvím materiálu a množstvím odepisovaným na operace. Proto:

  • Materiál ve výrobě není třeba do systému zavádět. TracePRO se pokusí materiál při každém použití najít, a jestliže se to nepodaří, tak ho založí s nulovým množstvím.

  • Množství odepisované na operacích bývá běžně nastaveno na 0. Tím pádem sice nevíme, kolik materiálu konkrétní šarže se na jednotlivých výrobcích použilo, ale stále umíme odpovědět na otázku, na kterých výrobcích se případná problémová šarže vyskytuje.

  • Práce s materiály je tím pádem jednodušší.

Na druhou stranu je pro vybrané (nebo i všechny) materiály možné pracovat i s množstvím.

Příklad: počítadlo použití šablony

Nyní si probereme detailně postup, jak sledovat množství u materiálu. Jako příklad použijeme šablonu pro sítotisk, u které chceme vědět, kolikrát byla použita.

Zavedení do systému

Provádí se přes webové rozhraní. V rozcestníku Materiál klikněte na odkaz Založit nový materiál.

1000020100000271000001BF7C49E6592FDB910D_png

Založíme si tedy položku pro šablonu, např. SAB001, s šarží A100. Chceme si ji zkontrolovat po 5000 použitích, takže jako množství na začátku i aktuální množství nastavníme 5000. TracePRO hlídá, jestli už taková položka v systému není. Jestli je, lze u ní upravit množství. Tím je materiál založen. Nyní jej začneme používat.

Přiřazení do postupu

Jedna možnost je v nastavení postupu / výrobní objednávky v TraceDOC nastavit šablonu jako materiál k operaci, nejspíše k operaci sítotisku, např. takto:

1000020100000119000000736BDE95763B151B27_png

Pole Hole označuje pozici, ze které se materiál vezme. Její pojmenování je na Vás. Položka je ona položka šablony, množství je 0.25, protože výrobek je multipanel o čtyřech PCB, takže na jedno projetí 1 multipanelu - 4 PCB chceme odečíst 1 použití šablony. Šarže zde samozřejmě není. Nastavit materiál na pracoviště lze např. v obrazovce JUKI pomocí volby Vložit materiál z operací.

Když si teď vyhledáme materiál ve výrobě SAB001, uvidíme, že zatím nebyl použit na žádném pracovišti.

10000201000002B60000016215FFB95CC9271ED2_png

Přiřazení šarže a odvádění

Na pracoviště jej načteme např. pomocí PDA terminálu. Poté jej už uvidíme na pracovišti.

10000201000003FF00000180372353BBA57334A5_png

Nyní začneme na pracovišti odvádět operace, např. 5 multipanelů. Množství se dostalo na -5, což odpovídá spotřebě 1 na multipanel.

10000201000003950000017E390566CCF413261A_png

Dokončení

Když nyní tento materiál z pracoviště odebereme (buď ukončením, nebo náhradou za jiný), změní záznam v historii na pracovištích už nebude aktivní, a celkový počet materiálu ve výrobě se sníží o těch spotřebovaných 5.

100002010000039B0000017CB3F4CB86D68CD6D6_png

Příklad: načítání materiálu na ručním zakládání

V tomto příkladu si ukážeme, jak lze sledovat materiál použitý na operaci ruční zakládání.

Přiřazení do postupu objednávky

V první řadě je třeba mít mechanizmus, jak systému říct, že na jisté operaci se spotřebuje jistý materiál nebo sada materiálu. To lze udělat v TraceDOC v editaci objednávky. Najděte příslušnou operaci, a nastavte materiál.

1000020100000441000002305C6730D9969419CC_png

Po provedení změn nezapomeňte Poslat do TracePRO.

Načítání operací na počítači

Materiál se automaticky připisuje k operacím v obrazovce pro načítání práce. Po přihlášení do programu a výběru operace uvidíte načítací obrazovku:

100002010000041F0000028FA30E572484489EC1_png

Vybrali jsme operace 20 - Ruční zakládání, a 30 - Ruční pájení. V pravé části pro materiál jsou obě položky červeně, což znamená, že je s nimi něco v nepořádku. V tomto případě ještě není materiál nastaven. Kliknutím na Změnit se otevře okno pro načtení šarže materiálu.

100002010000029B000001298906E91F5E355B48_png

Načtěte šarži a potvrďte. Hlavní načítací obrazovka změnu zobrazí.

10000201000003B90000023F97EAD3EB0851CBA3_png

Jednotlivé řádky v okénku materiálu mají tento význam:

  • EXP: Očekávaný materiál - položka

  • ACT: Skutečně načtený materiál - položka

  • LOT: Skutečně načtený materiál - šarže

Pokud skutečný materiál neodpovídá očekávanému, bude příslušný prvek červený. Nuže, nastavíme ještě druhý materiál a začneme se záznamem vyráběných kusů.

10000201000003B900000243A2E8B50E92C1ED16_png

Načetli jsme 4 výrobky. Ve webovém rozhraní pak lze najít i detaily o materiálu:

10000201000003510000016C572CA6499FFB839D_png