TraceDOC

Metodika TracePRO na řízení dokumentace umožňuje provádět následující činnosti:

  • Kompletně řídit výrobní postupy pro položky, a na jejich základě spravovat výrobní objednávky.

  • Pro každou operaci z výrobního postupu definovat návodku, dokumenty k operaci, parametry a programy, a také obecné dokumenty typu instrukční listy a pracovní instrukce.

  • Stejná data lze definovat i pro výrobní postup jako celek.

Dále metodika definuje konvence pro:

  • Organizaci adresářů s obecnými dokumenty

  • Pojmenovávání programů

Stručný popis

Hlavní myšlenka metodiky spočívá v tom, že práce se souborovým systémem je vždy jednodušší a pro uživatele přirozenější, než práce se systémem dokumentace. Proto systém řízení dokumentace TracePRO vychází z prostého ukládání souborů do předem definované adresářové struktury. Zjednodušeně řečeno, verze postupu je adresářová struktura s adresářem pro každou operaci, přičemž správné verze příslušných dokumentů jsou zkopírované do adresářů operací. Nová verze postupu se vytvoří tak, že se libovolná verze zkopíruje, a patřičně zedituje. Výrobní objednávka vznikne úplně stejně, zkopírováním verze postupu.

Kromě práce se souborovým systémem existuje klientský program pro editaci postupů a objednávek, a jejich uvolňování do TracePRO. Ten se použije především v případě, kdy firma nemá jiný systém na správu objednávek (např. ERP). Pokud firma má ERP, lze implementovat propojení.

Metodika sama o sobě však není přímo závislá na TracePRO, metodika se dá použít bez TracePRO, a naopak TracePRO se dá použít i bez této metodiky.

Struktura adresářů

Pro dokumentaci k výrobkům a výrobním objednávkám musí být vytvořena následující struktura v souborovém systému.

  • 3 adresáře:

    • TPV - dokumentace k jednotlivým výrobkům, se kterou se normálně pracuje. Sem bude zapisovat oddělení TPV, ostatní mají buď přístup pro čtení, nebo vůbec.

    • VYROBA - dokumentace k aktuálním výrobním objednávkám. Ty vytváří oddělení TPV, výroba má přístup jen pro čtení.

    • DATA - data generovaná z výroby, která nejdou přímo do traceability (výsledky z AOI, fotky, měřící protokoly, …). Sem má výroba přístup pro zápis, zápis probíhá prostřednictvím terminálů nebo serveru TracePRO.

  • TPV obsahuje adresář pro každého zákazníka, a podadresáře pro výrobky. Každý adresář výrobku pak jsou v podstatě hromadu souborů, mailů, jakékoliv dokumentace, … Adresářová struktura obsahuje jednotlivé zákazníky, podadresáře jsou pak verze výrobních postupů.

  • VYROBA je seznam adresářů výrobních objednávek, které vznikly jako kopie verzí z TPV.

  • DATA obsahuje také adresáře výrobních objednávek, v každé se ukládají výrobní data.

Příklad souborové struktury

TPV:

Adresář

Popis

PANASONIC

Adresář zákazníka

Obecne

Obecná data, jakékoliv soubory bez vztahu k položce

ITN100AV10

Adresář pro položku ITN100AV10

VD000010

Verze výrobního postupu a dokumentace této položky

VD000027

Jiná verze pro stejnou položku

ITB721UH01

Adresář pro položku ITB721UH01

VD00006

Verze výrobního postupu a dokumentace této položky

VD00012

Jiná verze pro stejnou položku

VD00013

Jiná verze pro stejnou položku

TOSHIBA

Adresář zákazníka

Dokumentace

Obecná data, adresář může být nazván jakkoliv

Mail

Další obecná data

TAA300101

Adresář pro položku TAA300101

VD00002

Verze

VD00042

Jiná verze

Další adresáře zákazníků, výrobků a verzí.

Adresáře VDXXXXX (V erze D okumentace) pak obsahují výrobní postupy, např. takto:

Adresář, soubor

Popis

VD00042

Kořenový adresář pro verzi dokumentace

settings

Soubor s metadaty pro klientský program TracePRO

None

Adresář s údaji platnými pro objednávku, ne pro konkrétní operaci.

rozpiska.xls

Rozpiska

baleni.jpeg

Balící předpis

Jakékoliv další soubory příslušné k postupu

10

Adresář s údaji pro operaci 10

20

Adresář s údaji pro operaci 20

schema.pdf

Jakékoliv soubory patřící k operaci 20.

30

40

Adresáře a soubory pro další operace

VYROBA:

Obsahuje seznam adresářů, jeden pro výrobní objednávku. Jejich obsah je stejný, jako obsah adresářů VDXXXXX. Jen jsou pojmenovány podle schématu pojmenovávání výrobních objednávek, např. PYYXXXX, kde YY je rok, a XXXX je číslo objednávky v roce.

DATA:

Opět obsahuje adresář pro každou výrobní objednávku (stejně jako VYROBA) s následující strukturou:

Adresář, soubor

Popis

ITEMS

Obsahuje adresář pro každou položku

22424

Adresář položky, číslo, pod kterým je uložena v TracePRO

40-2301

Operace – úkon z výrobního postupu

1234-soubor1

Soubory získané z výroby k operaci uložené v TracePRO pod číslem 1234.

1234-soubor2

1234-soubor3

2281-soubor1

Soubor z jiného provedení též operace

80-2302

2293-soubor

Soubor z další operace

OPS

Společné pro operaci

40-2301

Soubory pro operaci 40, úkon 2301

layout.jpg

Soubor získaný na této operaci, platný pro všechny položky. Např. tohle je obrázek celé desky získaný na AOI

80-2301

layout.jpg

S těmito daty pracuje např. klientský software na opravy, prohlížeč nebo analyzátor výsledků AOI nebo ICT, případně další klientské programy.

Ukázka práce

Pro práci s postupy a objednávkami (editace, zakládání, startování) existuje klientský program. My si ale nejprve ukážeme, co se vlastně děje v adresářové struktuře. Předpokládejme, že máme vyrobní postup pro PANASONIC ITB721UH01 verzi VD00013. TPV data (to znamená struktura operací a dokumentace k nim) leží v adresáři TPV/PANASONIC/ITB721UH01/VD00013. Když chceme vytvořit jinou verzi stejného výrobku, prostě celý adresář zkopírujeme. Zjistíme si první následující volné číslo VD, např. VD00043. Celý TPV/PANASONIC/ITB721UH01/VD00013 zkopírujeme do TPV/PANASONIC/ITB721UH01/VD00043. Pak v adresáři VD00043 editujeme data, vyměníme soubory za nové verze; provedeme veškeré změny dokumentace.

Výrobní objednávka se z této verze postupu udělá podobným způsobem. Nejprve zjistíme první volné číslo pro výrobní objednávku, např. P160073. Adresář s verzí, TPV/PANASONIC/ITB721UH01/VD00043, zkopírujeme do adresáře VYROBA/P160073. Pokud jsou v postupu pro tuto objednávku nějaké změny, které se nemají promítnout do hlavního postupu, provedeme je pouze v VYROBA/P160073.

Ostatní data

Dostáváme se k údajům, které sice jsou uloženy v souborovém systému, ale k jejich editaci se používá software.

Parametry operací

Ke každé operaci lze nastavit sadu parametrů typu JMÉNO=HODNOTA. Tyto parametry pak lze použít v klientských programech k jakémukoliv účelu. Příklad:

  • Opotřebení frézy na CNC řezačce. Pro operaci CNC fréza můžeme nastavit parametr délka, klientský program TracePRO na řezačce pak může pro každou načtenou desku přičíst tuto délku, a po dosažení nějaké maximální hodnoty upozorňovat, že je potřeba vyměnit frézu.

  • Různá upozornění v automotive výrobě. Někdy je vyžadováno, aby bylo na obrazovce vidět nějaké upozornění. Pomocí vhodně nastaveného parametru lze takové upozornění realizovat.

  • Jméno programu. Ikdyž metodika definuje pojmenovávání programů podle verze dokumentace, lze případně jméno programu (pro osazovací stroj, AOI, ICT, …) nastavit úplně volně v parametrech.

Materiál

K operaci lze nastavit i sadu materiálů, které se na operaci spotřebovávají. TracePRO běžně dostává materiály spotřebované na operaci z externího zdroje (např. logy osazovacích strojů, nebo ručně obsluhované klientské stanice na ruční zakládání). Některé stroje tuto funkci nenabízejí. Proto je možné nastavit materiál, který se má na operaci spotřebovávat. Tuto informaci pak může dostat klientský program, a může vyžadovat po obsluze dodání šarže toho materiálu. Nastavuje se:

  • Pozice na pracovišti, ze které se materiál bere (Hole)

  • ID materiálu

  • Množství odebraného materiálu na jeden vyrobený kus

  • Typ materiálu - pokud je nastaven na SCANEACH, bude se vyžadovat jeho načtení pro každý načtený kus

Obecné dokumenty

Ke každé operaci lze nastavit seznam obecných dokumentů, které se mají pracovníkovi nabídnout při prohlížení výrobní dokumentace. Může se jednat o pracovní instrukce, instrukční listy, kvalitativní upozornění, nebo cokoliv dalšího. Tyto dokumenty jsou v nějakém registru dokumentů, aktualizují se podle potřeby, a pracovníkovi se vždy zobrazí aktuální verze. To je rozdíl oproti výrobní dokumentaci přiřazené verzi postupu (VDXXXXX), která se zpětně nemění.

Nejprve je třeba definovat typy obecných dokumentů. Každý typ dokumentu bude mít zkratku složenou z velkých písmen bez diakritiky (nejlépe 2 písmena), např. IL pro Instrukční Listy, PI pro Pracovní Instrukce. Každý takový dokument bude mít číslo. Jméno dokumentu pak bude: Zkratka Číslo-cokoliv.přípona, např. PI56-cnc_freza.pdf.

Pozn: Ve vlastním zájmu nepoužívejte v názvech souborů diakritiku ani mezery. Je také dobré mít tyto dokumenty v souborovém formátu, který nelze editovat, např. Pdf.

Příklad adresářové struktury pro pracovní instrukce:

Adresář, soubor

Význam

pracovni_instrukce

Adresář s pracovními instrukcemi

registr.xls

Tabulka s informacemi o pracovních instrukcích

platne

Adresář s platnými pracovními instrukcemi

PI1-DEK.pdf

Jednotlivé pracovní instrukce

PI2-smd-yamaha.pdf

neplatne

Adresář s neplatnými pracovními instrukcemi

PI5-smd-tesla.pdf

Pracovní instrukce, které pozbyly platnost

PI87-ict-u2716.pd

TracePRO tyto dokumenty identifikuje jen pomocí zkratky a čísla. Takže seznam obecných dokumentů u operace může vypadat např. takto: IL1, IL82, IL10, PI121, PI88.

Obecné dokumenty - upozornění

Některé typy obecných dokumentů mohou být označeny jako Upozornění. Ty jsou speciální v tom, že jsou ve výrobní dokumentaci zvýrazněny (např. červeným pozadím), a při otevření výrobní dokumentace se automaticky otevřou. Mohou sloužit např. k upozornění na chyby, ke kterým došlo v minulosti.

Základní údaje

Každá verze postupu má u sebe taky jméno výrobku, jméno zákazníka a číslo verze (VDXXXXX), takže když se použije k vytvoření objednávky, tak u objednávky všechny tyto údaje zůstanou. U objednávky také definujeme počet vyráběných kusů.

Pojmenování programů

Metodika definuje konvenci pro pojmenování programů pro stroje. Zopakujme zde, že pro každou verzi postupu máme 3 údaje: jméno zákazníka, jméno výrobku, verzi postupu/výrobní dokumentace. Ty se použijí k pojmenování verze programů pro stroje, jako SMD, AOI, … Praktické zkušenosti nám říkají, že obecně vzato, pro každý typ zařízení budou programy umístěny na jiném místě. Např. programy pro různé značky osazovacích strojů budou v různých adresářích na serveru, programy pro ICT budou na oněch konkrétních ICT. Programy pro SMD a AOI se budou verzovat podle verze výrobní dokumentace, naopak programy pro ICT nebo CNC frézu se takto verzovat nebudou. Případně programy pro jiné ICT mohou být pojmenovány nezávisle na zákazníkovi / výrobku / verzi.

Dodržování konvence má smysl na těch místech, na kterých TracePRO vybírá, který klientský program se nahrává do stroje. V tom případě se TracePRO pokusí najít ten nejlepší program a nabídnout ho obsluze, případně naopak podle jména programu nalezeného ve výstupu ze stroje se snaží najít výrobní objednávku, ke které výstup ze stroje přiřadí. Je to např. na osazovacích strojích JUKI, nebo AOI Marantz.

Konvence spočívá v tom, že se pro pojmenování programu použijí ty 3 složky (zákazník, výrobek, verze). Např. adresář bude pojmenovaný podle zákazníka, program se bude jmenovat výrobek-strana-verze (ITB721UH01-TOP-VD00043.aoiprog). Jelikož TracePRO tyto složky zná, a také zná způsob, jakým se programy ukládají pro konkrétní zařízení, je schopen správný program najít.

Metodika však nedefinuje striktní pravidla pro pojmenování, proto, že každá firma a každý stroj mají jiné požadavky, a je snažší upravit pravidla v TracePRO, než nutit stroj použít jiná pravidla, než na jaká je zvyklý.

Program TraceDOC

TraceDOC je program, který implementuje výše popsanou metodiku, a umožňuje pracovat s verzemi postupů a s výrobními objednávkami.

10000201000003DF0000023277D13E673EB24CE5_png

Správa verzí dokumentace

Začněme vytvořením nové verze dokumentace. Např. takto:

10000201000002FF000001DB52869ECDC07B43F9_png

Na této obrazovce lze vytvořit úplně novou dokumentaci pro zadaného zákazníka a položku, nebo vytvořit novou verzi existující dokumentace tím, že vyberete existující položku, nebo verzi. Také lze vytvořit dokumentaci k položce odvozenou od verze jiné položky tak, že po vybrání existující položky přepíšete pole Položka a Zákazník na požadované hodnoty. Po stisku tlačítka Start se založí verze dokumentace a zobrazí se stránka pro editaci výrobního postupu a dokumentace. Volba Výroba/Nabídka slouží pouze k přiřazení dokumentace do patřičné řady. Nemá žádný vliv na další funkci.

10000201000004A9000002E684781DB7B6A85533_png

K detailnímu popisu této obrazovky se dostaneme později. Zde pouze připomeneme, co se fyzicky stalo. Pokud vytváříme verzi dokumentace od nuly, založí se nový adresář s číslem verze. Pokud se vytváří dokumentace na základě nějaké již existující, celý adresář zdrojové dokumentace se zkopíruje (včetně všech souborů), dojde pouze k úpravě metadat (název položky, zákazníka, číslo verze).

Z hlavní nabídky TraceDOC je pak dostupná i možnost Editovat verzi, pomocí které lze editovat existující verzi dokumentace.

Výrobní objednávky

Práce s objednávkami je velice podobná. Při založení objednávky vyberete verzi, ze které se objednávka založí. Dojde ke zkopírování celého adresáře s verzí dokumentace do objednávek, a úpravě metadat. Oproti obrazovce na editaci verzi dokumentace je zde jeden rozdíl: Napojení na TracePRO. Lze:

  • Nastavit vyráběné množství

  • Poslat objednávku do TracePRO a případně ji aktivovat

Při poslání objednávky do TracePRO se aktualizují operace a jejich data. Nové operace se přidají do postupu, staré jsou z postupu odstraněny. Je také možné změnit pouze úkon u existujícího čísla operace. V TracePRO se nesmažou žádné operace už provedené na jednotlivých kusech. Kromě toho, když TracePRO kontroluje, jestli byla operace provedena, porovnává pouze číslo operace. Takže když změníte u operace úkon, nebude potřeba operaci provádět znovu.

Na rozdíl od toho, jak typicky pracuje ERP, v TraceDOC / TracePRO je možné změnit postup kdykoliv.

Editace šablon

V TraceDOC je možné nadefinovat šablony - posloupnosti operací - které pak lze přidávat do už konkrétního postupu. K tomu slouží obrazovka Editovat šablony.

10000201000003AB00000222B644FFC3FABA7A9E_png

Jednoduše, vyberete šablonu, kterou chcete editovat, případně přidáte novou, a vložíte do ní úkony v tom pořadí, v jakém se budou provádět. Šablona pak lze použít v editaci postupů, jak si ukážeme později.

Dokumenty k úkonům

Tato obrazovka umožňuje nastavit seznam obecných dokumentů ke každému úkonu. Při přidání úkonu do postupu se také přidají tyto obecné dokumenty. V postupu lze pak obecné dokumenty libovolně editovat nezávisle na nastavení u úkonu.

10000201000003B20000026578E241908AD5AFC9_png

Vlastní editace postupů

100002010000043D000002E54C0F607E5F41A899_png

Na této obrazovce se provádějí všechny editační akce s postupem. V levé části je vlastní výrobní postup. První řádek v tabulce nadepsaný Obecná data obsahuje obecné informace pro celý postup. Jednotlivé operace jsou pak zapsané v posloupnosti, v jaké se při výrobě provádějí. Každá operace je určena číslem operace a číslem úkonu. Pro operace lze nastavit dva parametry:

  • Nenačítaná: pokud nastavíte na Ano, bude tato operace označena jako nenačítáná, což znamená, že při kontrole předchozích operací nebude vyžadováno její provedení.

  • NePředchozí: pokud nastavíte na Ano, nebude se při kontrole předchozích operací kontrolovat, že operace s nižším číslem byly provedeny.

Pro většinu operací lze pravděpodobně nastavit pro oba parametry Ne. To znamená, že se všechny operace budou načítat, a TracePRO před provedením operace kontroluje, že všechny operace s nižším číslem operace byly také provedeny. V postupu však mohou být operace, které nelze načítat (např. tvarování a stříhání vývodových součástek, příprava mechanických dílů, …). Tyto operace označíme jako Nenačítané. Při kontrole předchozích operací se takové operace vůbec neberou v potaz.

Parametr NePředchozí má trochu jiný význam. Znamená, že operaci je možné provést, ikdyž operace s nižším číslem nebyly na tom sériovém čísle načtené.

V pravé části jsou detailní informace k vybrané operaci. Pole instrukce obsahuje návodku, neboli detailní textový popis toho, co se v rámci operace dělá. Pod ní jsou parametry, což je sada dvojic JMÉNO=HODNOTA. Následuje materiál. Dále jsou zde soubory - libovolné soubory svázané s konkrétní operací, a nakonec obecné dokumenty. Ty se zkopírují z nastavení úkonů (kapitola ), a lze je libovolně měnit.

K čemu to všechno je? Zaprvé, klientské programy TracePRO z těchto informací poskládají dokumentaci, např. takto:

10000201000004A20000019D3596D31A46175688_png

Odkazy na dokumenty a obecné dokumenty jsou aktivní, při kliknutí se dokumentace zobrazí. Takovou dokumentaci lze zobrazit na klientských stanicích.

Parametry (JMÉNO=HODNOTA) nemají žádný konkrétní význam, ale dají se použít k implementaci libovolných rozšíření nebo modulů. Namátkou:

  • Předávání parametrů pro ICT nebo libovolná pracoviště

  • Upozorňování na možné problémy

  • Dokumentační prvky vyžádané zákazníkem

Popis parametrů definovaných v jádru TracePRO najdete v dokumentu op-params.

Zadruhé, veškerá tato data jsou pak k dispozici klientským programům.

Příklad: Materiál na DEK s PDA načítáním

Situace:

SMD linka obsahuje automatický sítotisk (např. DEK), na kterém chceme evidovat šablonu, stěrky a pastu. Dispenzer to sám neumí. Na lince jsou osazovací stroje JUKI, a vlna. Operátor má PDA na evidenci vyrobených desek a na evidenci nasazeného materiálu. Šablona, stěrky i pasta mají své ID materiálu, a šarži, např.:

  • Pasta: PA00001

  • Šablona: STE0001

  • Stěrky: SQUE001F, SQUE001R

Nastavení v TraceDOC: Na operaci Sítotisk je třeba nastavit materiál, např. takto:

100002010000011D000000954818828E06DE1E2D_png

Nastavení v klientském programu pgjuki: Zde se vybírá osazovací program, a podle kterého TracePRO kontroluje výměnu materiálu na strojích. Osazovací program samozřejmně obsahuje pouze nastavení osazovacích strojů. TracePRO umožňuje přidat k němu informace z postupu.

10000201000001D4000001470849DCD6DC6A03F2_png

Stroj v této chvíli není známý, takže se místo něj použije číslo operace.

Načítání materiálu na PDA: Na PDA pak bude materiál takto nastavený na operaci seskupen pod prefixem číslo operace-, v tomto případě 10-.

100002010000031D000001FA05FF2944D8F1E644_png

Tímto způsobem je možné u postupu specifikovat různý materiál na různých operacích.

Jednoduché kalkulace

TraceDOC umí provádět jednoduché kalkulace ceny výroby. Pokud je nastaven parametr systému (parameters.ini/[client]/show_op_times=1), v tabulce pro editaci postupů přibydou sloupce pro čas přípravy a čas výroby.

V TraceDOC lze dále zadat sazbu jednotlivých úkonů, a na základě těchto informací a velikosti dávky spočítat cenu výroby.

Sazby úkonů

Na hlavní stránce TraceDOC v nástrojích najdete Editujte sazby úkonů. Zde můžete nadefinovat několik sazeb (nejméně jednu), a v rámci každé sazby ocenit přípravu a výrobu na jednotlivých úkonech.

10000201000003A40000023B0ABA4F85E0490B4C_png

Sazba nemusí být kompletní - nemusíte definovat cenu pro všechny úkony.

Editace času výroby

V obrazovce na editaci postupu se objeví nové sloupce, které lze editovat, a také tlačítko Zkalkulovat.

100002010000041A000002577BB920C394603E24_png

Časy se zadávají v minutách, buď jako celé číslo, nebo desetinné, nebo ve formátu MINUTY:SEKUNDY. Čas výroby by měl být výrobní takt, protože vlastně počítáme, kolik času stráví na stroji výrobní dávka. Po stisku tlačítka Zkalkulovat se zobrazí tabulka, která kombinuje operace, čas, a sazbu úkonů:

10000201000004FA000001B759375513A68FDFCB_png

Vyberete sazbu úkonů. Můžete upravit množství objednávky/dávky. Cena se v tabulce ihned aktualizuje. Když zaškrtnete Povolit editaci časů a sazeb, můžete editovat časy operací a sazby úkonů (a veškeré změny zde se promítnou do časů v postupu a sazeb úkonů). Pokud chcete kalkulaci dostat do tabulkového procesoru (MS Office, LibreOffice, Google Docs), stiskněte tlačítko Exportovat tabulku. Pozn.: V exportované tabulce jsou časy jako desetinná čísla v hodinách.

Řada dokumentace: Nabídky

Při zakládání výrobní dokumentace lze vybrat mezi typem Výroba a Nabídka. Tohle rozdělení nemá žádný vliv na funkci, pouze pomůže v orientaci. Dá se asi předpokládat, že nabídková dokumentace nebude kompletní, a půjde v ní převážně o provedení prvotní kalkulace. Nabídková dokumentace pak může být základem pro dokumentaci výrobní, i naopak.